sanslos.blogg.se

Tankar, funderingar och reflektion från en blivande förskolepedagog

VFU – v.17

Publicerad 2015-04-24 21:45:00 i Allmänt,

Nu har första veckan på VFU gått och min spontana känsla är att livet går fort när man har roligt. Under mina fältdagar fick jag tid att krama barnen och sitta ner och prata med dem. Det kändes kul att komma tillbaka igen och ha två veckor framöver tillsammans med pedagoger och barn. Under dessa Veckan kickstartades med mitt didaktiska material. Genom en samling berättade jag för barnen att jag under två veckor skulle få spendera tid med dem tillsammans på förskolan. Vidare berättade jag om det didaktiska materialet jag hade med mig. Alla barn fick varsin naturvetenskap bok där de skall få samla sina alster som de tidigare skapat under temat ”skogen” och det vi kommer skapa under mina två veckor. Reaktionen från barnen var positiv och många var ivriga att få sin egen bok.

Mitt didaktiska material

Som jag beskrivit i mitt inlägg om fältdagarna har jag i samråd med min handledare och efter att observerat barnen kommit fram till att mitt didaktiska material skall vara en bok. En bok som har fokus på naturvetenskap och skogen. Detta eftersom avdelningens tema är just naturvetenskap och skogen. I boken skall barnen få lov att fylla med bilder och teckningar de skapar under mina VFU veckor. Vi valde även att ha en till del i mitt didaktiska material som var en låda i kartong som barnen tillsammans skall få skapa en skog i.

Illustrationen på framsidan av boken är skapad av min bästa vän Anna Junebro. Barnen tittade på bilden och redan där skapades många samtal diskussioner om djuren och skogen. Barnen har sedan innan arbetat utifrån temat skogen. De har fått gå på utflykt till skogen där det fått uppleva, upptäcka och undersöka allt som skogen har att erbjuda. Min handledare förklarar för mig redan under fältdagarna att barnen visat stort intresse för djur och natur vilket blev inspirationen till att ha skogen som tema. Under temat har barnen samtalat om olika djur, växter och föremål som finns i skogen. Genom upplevelsen i skogen har de läst en saga lalalal där de samtalat om hur man är en bra kompis, miljöfrågor, skogen och dess djur och växter. Jag valde som sagt att ha med mig ett didaktiskt material som inte var färdigt. De fick tillsammans bestämma hur den skulle se ut och vad lådan skulle innehålla för att likna skogen de besökt. Personligen ser jag mig inte som en särskilt estetisk person. Kan knappt måla en streck gubbe eller skapa något. Därför ville jag att barnen skulle få chans att tillsammans få skapa sin egen skog. Via naturmaterial som de samlade in från skogen fick de inreda lådan helt fritt.

Under samlingen får barnen lov att bekanta sig med didaktiska materialet jag har med mig och får en beskrivning vad vi skall göra under dessa två veckor. Efter introduktionen var det dags att börja med den första aktiviteten, skapandet av lådan. Barnen visade under samlingen att de hade störst intresse för lådan så därför beslutade vi att börja med den. Tanken var att arbeta med lådan under hela veckan och nästa vecka fortsätta med arbetet med deras naturvetenskap-bok.

Barnen delades in i sina aktivitetsgrupper och jag fick ta hand om min handledares ansvarsbarn. Dessa barn är mellan 4-6 år och är sju stycken. Ett av barnen som är tre år visade stort intresse och ville gå med in i ateljén för att skapa lådan så hen fick vara med tillsammans med de äldre barnen.

Ateljén var förbered sen innan där det låt olika penslar, olika färger samt förklädde till varje barn. Barnen fick slå sig ner kring bordet och vi bestämde tillsammans hur vi skulle göra. Gruppen bestod av sex barn. Två och två fick måla tillsammans och sen skiftar vi. Vi började med att ha en stund där vi pratade om hur skogen såg ut. Vi ändvände oss av en bok om skogen och ipad för att se hur träd, himmel, skog, mark, buskar ser ut. Vilka färger har olika träd, hur ser skogen ut, vad finns i skogen och vilken färg har himmeln var några frågor vi diskuterade. Vi bestämde att måla himmelen först.

 

 

Sedan målade vi grönt på väggarna där barnen bestämde att skogen och alla träd vara.

Till sist målade vi marken i svart, grå.

Barnen fick bestämma vilka färger som skulle användas och vad som skulle målas först. Barnen samtalade livligt med mig och varandra under skapandet. De var djupt koncentrerade och försökte färglägga hela lådan. Vi provade att blanda färger för att se vilken färg det blev om vi blandade vit och mörkgrön, helt plötsligt hade vi ljusgrönt, vi blandade även svart och vitt och fick grått som vi bestämde att ha som mark i lådan. Det blev ett experiment som barnen tyckte var spännande. Barnen kom till insikt att de måste ha mycket färg på penseln för att få mycket och jämn färg på lådan. De berättade att det gick snabbare att måla med en stor pensel och bättre att måla med en liten pensel i kanterna. De samarbetade med varandra och stöttade varandra under skapandet. Barnen fick påbörja/avsluta målandet av lådan när de ville detta för att det skulle vara så lustfyllt och roligt som möjligt. Barnen turades om att måla och under tiden några målade fick de andra leka fritt med djuren som finns bakom ateljén. De berömde varandra under skapandet och blev imponerade över hur lådan sakta men säkert började likna en skog.

De fick chans att måla under förmiddagarna och när fredagen kom var målandet färdigt och barnen fick chans att lägga in naturmaterial från skogen samt deras träd de skapat tidigare i temat. Alla fick chans att lägga in det som de tyckte passade in i lådan. Vi pratade om vad det var för något de la in, vart de hittat de, vilken färg, vilket utseende föremålet hade. Vi limmade med limpistol och alla barnen fick chans att prova. Ett av barnen tyckte att något saknades i lådan så vi bestämde att sätta in silkespapper på sidorna i lådan för att ge intrycket av att det var buskar, träd och liknande. Vi hjälpte tillsammans åt att sätta fast allt som lådan skulle innehålla. Äntligen var lådan färdig och barnen var väldigt stolta. Vi visade de andra barnen hur lådan blivit en skog och ställde sedan ut den tillsammans med barnens alster som står utställt i hallen. De ska ha en utställning om två veckor för alla föräldrar och barnen beslutade att lådan skulle vara med också.

Det har varit så roligt och lärorikt denna vecka. Barnen har samspelat och låtit fantasin och sin nyfikenhet flöda fritt. Lådan blev fantastisk och jag och barnen är jätte glada.

Nästa vecka skall vi fortsätta med bokprojektet som är huvudpunkten i mitt didaktiska material.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela