sanslos.blogg.se

Tankar, funderingar och reflektion från en blivande förskolepedagog

Drama

Publicerad 2015-05-29 16:52:00 i Allmänt,

 Drama är ett sätt att uttrycka sig på både kroppsligt och verbalt. Genom drama och gestaltning kan man belysa moraliska och etiska dilemman som annars kan te sig svåra att närma. Barn kan få gestalta en bok, saga eller händelse och sen få vara med att utveckla berättelsen eller stoppa den för att diskutera eller ändra något. Alla kan vara delaktiga. Einarsson (2013 , s.127) beskriver att drama skulle kunna ses som en växling mellan den verkliga och den fiktiva världen. Genom att få agera, gestalta och leka teater möjliggörs att gå in i en roll och vara någon annan, prata annorlunda och se annorlunda ut. Det kan vara ett sätt att närma sig svåra känslor eller bara kunna uppleva och sätta ord på dem utan att fastna i känslan. Genom drama och dramalek kan barn få möjlighet att bearbeta tankar, känslor och sin omvärld. Grunbaum (2011, s. 40) menar att dramapedagogik kan beskrivas som att utveckla empati, inlevelse för sig själv och andra och detta sker genom perspektiv och rollbyten. Drama möjliggör även att vara kreativ, spontan. Genom dramalek får barnen öva samarbete, koncentration, känsloutlevelse, inlevelse, tillit till sin kropp. Det är viktigt att utgå ifrån barnen när det kommer till dramalek. Att som pedagog vara förberedd, ha korta pass, varierade lekar, ge tid för att samtala och reflektera efter passet tillsammans med barnen samt försök få med de blyga att våga lite. I dramaleken får fantasin flöda fritt, allting är möjligt, de blygaste och tillbakadragna barnen kan få chans att för en stund bli ledare i gruppen.

På en av de förskolor jag tidigare arbetat på som vikarie innan utbildningen hade vi drama en gång i veckan i en hel timme. Alla barnen älskade det. Jag tog kontakt med en tidigare arbetskollega och frågade om jag fick ta del av hennes material. Jag fick fri tillgång till material och tänkte dela med mig av detta i bloggen. Dessa tips, idéer, lekar och övningar kommer jag bära med mig i min kommande yrkesroll.

 
 
Lekarna och övningarna går att anpassa till både de yngre och äldre barnen.

 Vad är forumspel?

Forumspel är en form av drama som kan få barnen uppmärksammad på olika dilemman och konflikter och tillsammans försöka reflektera över hur man kan lösa dessa, några agerar publik och några spelar en roll. Einarsson (2013, s.145) beskriver att i forumspel kan publiken när som helst stoppa dramat för att reflektera eller byta roller. Här kan livliga diskussioner ske och barnen får chans att vara delaktiga och göra sin röst hörd.

Mina tidigare erfarenheter av drama i förskolan under mina VFU perioder och vikariat är drama sällan används som estetisk uttrycksform eller aktivitet. Kanske ses drama som ett av de ämnen som inte väger lika tungt som exempelvis matematik, språk och naturvetenskap. I förskolan uppstår många konflikter, dilemman och problem. Genom drama och gestaltning kan barnen få möta detta och tillsammans diskutera, reflektera kring olika konflikter och ämnen utan att behöva känslomässigt befinna sig mitt i händelsen. Då kan det vara svårt att närma sig något eftersom det finns många känslor som är inkopplade. Många barn älskar att klä ut sig, att uppträda, spela teater och återberätta/gestalta en saga. Barnen borde erbjudas mer möjligheter att få uttrycka sig genom drama. När jag är färdigutbildad förskollärare skall jag erbjuda barnen att få möta drama på flera sätt och själva aktivt delta.

 Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, ss. 6-7) redogör för att:

"I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och  bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter"

"Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande"

Låt mig avsluta med hur [1]Gunilla Fihn själv beskriver drama ”Att åskådliggöra genom handling”.

 

Referenser:

Anneli Einarsson (2013). Dramapedagogik som form för medierat lärande. IAmhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur, ss. 125-147.

 Grünbaum, Anita. & Lepp, Margret (2011). DRACON i skolan drama, konflikthantering och medling. Johanneshov: TPB

[1] Gunilla Fihn, Workshop: drama, Högskolan I Borås, 2015- 03-24

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442

 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela